kkk.jpg

رستوران


رستوران مکانی است خاص برای افرادی خاص با پذیرایی خاص برای تشریفات و پذیرایی از میهمانان که دوست دارند در بیرون منزل از خود و همراهان پذیرایی شوند.
رستورانهایی در خارج از کشور مهمانان ساعتهادر رستوران میماند یعنی یه جورایی فکر میکنند آنجارا خریده اند و درآنجا با پذیرایی و نوشیدنی،و غذاهای خاصی که دوست دارند اوقات خودرا سپری می کنند.

رستوران از نظر سرویس دهی و پذیرایی از جایگاه های ویژه ای در سیستم مهمانداری و پذیرایی برخوردار است
در رستوران یک سری آیتم و عواملی هستند که به مشتریان خدمات میدهند.

DSC00640.jpg

کاپیتان اردر=capitan order
سرمیزبان=head waiter
میزبان=garson
کمک میزبان=bus boy
مهماندار=host
یک رستوران باید بهترین مدیریت،دکوراسیون،کیفیت،کمیت،تبلیغات،منو، سرویس دهی را داشته باشدتا بشود رستوران خوب نه اینکه اسم رستوران را یدک بکشند.
در واقع هتل هم باید از نظر رستوران و دیگرامکانات دارای جاذبه باشد تامیهمانان بیشتری جذب شود .


ساختمان رستوران

533386.jpg

رستوران معمولا در محل هایی تاسیس می شود که قبلا در رابطه با سرمایه گذاری و تاسیس آن تحقیقات کامل شده باشد و تمام جوانب آن درنظر گرفته شده مثل،سردخانه،انبارها،تهویه،لاکر،شوت زباله،آشپزخانه همکف و همجوار با رستوران و نه اینکه 60 تا پله یا بالابرو هزاران سرویس دهی غیراستانداردو هزارتا .....

درهای ورود و خروج به آشپزخانه رستوران نیز از اصول فنی و مهندسی خاصی برخوردارباشد،ضدحریق باشد،روان و بی صدا باشد،به هردوطرف بازشود،قبل از ورود به آشپزخانه از خط قرمزهایa-b-c برخوردارباشد،تابلوراهنما داشته باشد،دربالای سردر دوربین مونیتورینگ وصل شده باشد،وهزاران موارد دیگر.....
لوازم رستوران

610x.jpg


لوازم رستوران قبل از بازگشایی رستوران آمارگیری و کدبندی شده ودر قسمتهای مشخص شده توسط مدیرسالن و رستوران قرارگرفته باشد.صدها اشیا در رستوران جهت پذیرایی ایده آل برای میهمانان گنجانده میشود و بایستی از طرف کادر رستوران حفظ و نگهداری شود سرویسهای زیادی هم در انبارها جهت میهمانیها دپو میشود یا در بعضی مواقع ظروف اجاره میکنند این اقلام شامل: میزها، صندلی ها، ظروف سرویس، گلدان ها، رومیزی ها و دستمالها،پلیسه ها،ترولی ها،استیشن ها،وصدها اقلام دیگر نسبت به منو و سرویس دهی تدارک میبینند.

مشخصات کلی میزهای رستوران

معمولا در رستوران ها میزها باید بدون لبه باشد. میزها در شکل هلی مختلفی، مثل مربع، بیضی و دایرهای وجود دارد میزهای جشن ها معمولااز همدیگر جدا می شوند و به هم متصل می شوند که برای حمل آسانتر باشد یا بتوان تغییر شکل و سایز داد معمولا میزها 2 نفره، 4 نفره 6 نفره هستند و درمواقعی هم طبق خواسته میهمانان چیدمان شده و ویرایش میشود و صدها آیتم دیگر درانتخاب و خرید میزرستوران بایستی درنظرگرفته شود

چیدن میزها

JARLSBERG%2520-%2520OPENING%2520TABLE.jpg


میزها باید طوری در رستوران قرار گیرند که برای رفت و آمد، ویترها(گارسنها)تردد ویلچر،ترولی،وغیره راحت باشند فاصله میزها از یکدیگر کاملا بایستی استاندارد باشدو عبور و مرور پرسنل و مشتری به راحتی انجام پذیرد.
در رستورانهای فرانسوی و سرویس وی آی پیvip باز فرق میکند استانداردهای خودش را می طلبد

انواع میزها


میزهای کمکی یا استیشن های ویترها برای پذیرایی اصولی از میهمانان.

Sell_Waiter_Counter.jpg


این میزها در موقع سروغذا در کنار میز مهمان قرار داده می شوند و به صورت نیم دایره بوده و اندازه آن 40*85 می باشد وبعضی مواقع هم از باسبوی با سینی بزرگ استفاده میکنند.برای این از میزکمکی استفاده میکنند که ویتر بتواند دستان خودراازاد کند و مانوربیشتری درسیستم پذیرایی انجانم دهد.

میزهای چرخدار(trolly)ترولی

1208435292Hot%2520Food%2520Trolley.jpg

این ترولی ها معمولا دو طبقه می باشند با چرخهای بی صدا ،ترمزدار،و چرخهای روان و متحرک که به راحتی درسالن تردد نموده و معمولا هم عرض آن بیشتراز 60 سانتیمتر نمی باشد.در طبقه زیرین آن نوشیدنی ها و لیوان ها قرار دارند و در طبقه بالایی آن انواع دسرهاودر لابی هتلها هم به عنوان کیک بار سیاردرسرمیزها میبرند(و ترولی های اصولی برای سرویسهای کیک حتما بایستی سردکن یا کلد پلیت باشد. گذاشته می شوندو بیشتر برای نمایش دادن کیکها، دسرها و نوشیدنی ها استفاده می شود.

از ترولی برای چند منظور استفاده میکنند

الف: برای حمل و جابجایی ظرفهای کثیف و خالی از داخل رستوران به قسمت ظرفشویی.
ب: حمل ظرفهای تمیز از داخل آشپزخانه به داخل رستوران قسمت استیشن ها
ج: برای سرو انواع غذا، انواع دسرها و نوشیدنی هاوغیره
میز سرویس یا کمد استیشن معمولا در چندین طرف رستوران گنجانده میشود وتمام سرویسهای پذیرایی را درخودجای میدهد.
وسایل یدکی پذیرایی از قبیل منوها،فولدرها،پیش دستی ها،شماره میز اضافه،رزرواسیون،لیوان ها، نمکدان ها، قاشق ها، چنگال ها کاردها، دستمال، سفره ها، خلال دندان ها وغیره وجود دارد تا در صورت لزوم در دسترس هدباسبوی و ویترها باشد

staff2.jpg


باسبوی ها (کمک میزبان ها) میزهای سرویس را آماده می کنند و ظروف سرویس را روی آن می چینند
بعضی از این میزها به صورت کمد می باشند و دارای کشوهای مختلفی است که در هر کدام از کشوها کاردها، قاشق ها و چنگال ها و وسایل دیگر قرار می گیرد .

میز کمکی بدون سرویس در گوشهای رستوران تعبیه میشود.

میزی است که به برق وصل می شود و شارژ می گردد روی این میز، غذاداغ یا تسترنان،ماکروفر،آون،وصل می شود این میز، تمام وسایل پذیرایی را با خود دارد که مسئولیت پخت آن با مدیرسالن یا هدویتراست و بنا به درخواست مهمان ازآن استفاده می شود و برای غذاهایی که بو و دود نداشته باشد


2_11990.jpg

پلیسه و رومیزی بایستی با دکوراسیون و رنگ آمیزی رستوران مطابقت کند

ConceptNapkinsF8.jpg
انواع رومیزی رستوران درفروشگاه ایران شف موجوداست


ظروف سرویس رستوران

ظروف رستوران باید ساده و بدون نقش و نگار باشد روی کلیه ظروف سرویس باید لگو و آرم هتل یا رستوران حک شودو باید طوری ظرف جلوی مهمان گذاشته شود که آرم هتل جلوی دید او قرار گیرد
ظروف بن ماری اختراع خانم بن ماری میباشد
ظرفی است که از چنس نقره می باشد و در چلوکبابی های قدیم و پذیرایی های مجلسی ایران هم استفاده می شد،دارای دری است که برای گرم نگه داشتن غذاها به کار می رود. این ظرف به صورت استوانه ای مخروطی و مربع شکل وجود دارد و گاهی روی ظرفchef & dish شف اند دیش قرار می دهند

chef & dish شف اندیش چیست؟

chafers%2520copy-photo.jpg


این ظرف را که ملاحضه میکنید دارای محفظه ای است که درون آب قرار دارد. زیر این محفظه یک چراغ الکلی روشن است که آب درون محفظه را گرم نگه می داردو با استفاده از این آب، غذاهایی را احتیاج به گرم ماندن دارند را گرم نگه می دارند. در چند مورد از این ظرف استفاده می شود و معمولا هم پزیرایی به صورت بوفه یا تالاری استفاده میشود
برای گرم نگه داشتن سوپ،برنج،خورشت،کباب و برای بردن غذا از روم سرویس به اتاق میهمان

.
دستمال سفره napkin

bild4.jpg

آموزش کلیه دستمال های جدید در محل کار شما با جدیدترین مدلهای روز توسط فرهاد زعفری هشجین وکتاب دستمال سفره ایران شف نحوه تاکردن و مدل زدن دستمالهاآموزش داده شده است میتوانید خریداری نمایید.


جنس دستمالها از کتان و لطیف می باشد و معمولا اندازه آن 50*50 سانتی متر یا 55*55 سانتی متر است و به رنگ های شاد وجود دارد و به تعداد میهمانان روی میز قرار می دهند. مهمان دستمال سفره را یا به گردن آویزان میکندزمان خوردن سوپ یا برای کودکان و یا روی پایا به عنوان پیشبند استفاده میکنند بعضی از دستمالها جای دکمه هم پبیش بینی شده و ارم هتل یا رستوران هم چاپ شده است .
دستمال سفره را به شکل های مختلف در داخل لیوان یا بشقاب قرارمی دهندالته بهداشت دستمالها را درداخل لیوان رد میکند ودستمالهارا نباید زیادی دست مالی کرد از نظر بهداشت هم درست نمی باشد و دستمال هم برای پاک کردن دست یا صورت و یا ؤزلب خانمها نیست برای استفاده این منظور از دستمال کاغذی استفاده میکنیم


دستمال سرویس

2waiter_668599n.jpg


این دستمال مخصوص میزبانها یا گارسونها هاست و اندازه آن 50*50 سانتی متر و یا 60*60 سانتی متر می باشد که گارسون آن را روی ساعد دست چپ خود می اندازد و به رنگ سفید مورد استفاده قرار میگیرد
موارد استفاده از دستمال سرویس عبارت است از برای پاک کردن غذاهای ریخته شده کنار ظرف و درو بشقاب گارسون آن را کف دست خود قرار می دهد که هنگام سرو غذا دستش نسوزدمعمولا هم در رستورانهای فرانسوی یا سرویس vip کاربرد دارد.


شماره روی میزها

table-number-wood-E.jpg


روی هر میز یک شماره قرار دارد که برای جلوگیری از هر اشتباهی چه از نظر بردن غذا توسط گارسون و چه نوشتن صورتحساب برای هر میزاز طرف گارسن ها به کار می رود. همچنین برای رزو کردن میزها نیز استفاده می شود و برای راحت حساب کردن صورتحساب یک مهمان به کار می رود. هر غذایی که از آشپزخانه سفارش می گیرند باید برای ان یک بن صادر شود البته الان از پاکت پیسی استفاده میکنند و یک بن در صندوق و یکی در آشپزخانه چاپ مشود ودر حافظه پاکت پیسی گارسن هم موجود است در سرور مدیریت یا it هم ثبت میشود. درآخر هم مسئول کاست و کنترول فیش های فروخته شده را کنترول کرده و به اطلاع مدیریت میرساند

کاپیتان اردر

Restaurant_Uniforms.jpg


کاپیتان اردر معمولا در رستورانهای خارج از کشور و بعضی از هتلهای خوب ایران دستور غذا را از مهمان می گیرد. کاپیتان اردر به تعداد مهمانان منو آورده و منو را اول با الویت منوهارا پخش کرده و معمولاهم چندنوع منوبایستی طراحی شود،با قیمت برای میزبان یا صاحب میهمانی،بی قیمت برای بقیه میهمانان و منو کارتنی برای بچه ها و راه درست این است که قبل از پخش منو شربت وول کام درینک weel come drink سرو شود پس از 3 دقیقه باز گارسن یا کاپیتان اردر برگردد و دستور غذا رابگیرد
کاپیتان اردر دستور غذا را رویپاکت پیسی میگیردو می رود.
کاپیتان اردر زیر نظر مدیریت رستوران انجام وظیفه می کند و به زبان خارچی مسلط می باشد
وظایف کاپیتان اردر در رستوران چیست؟
منو ها را پخش میکند.
دستور غذا را می گیرد و روی بنیا پاکت پیسی ثبت میکند.
سرکشی به میز مهمان کرده و کنترل سرویس دهی می نماید
بر کار گارسنها نظارت می کند

مهماندار

pcd0176.jpg

مهماندارفردی شیک پوش و تمیز است که ممکن است آقا یا خانم باشد اصولا خانم است و در ابتدای در ورودی رستوران قرار می گیرد و جلوی میز او یک میز یا پیشخوان است که منوی غذاها برروی آن قرار دارد
وظیفه مهماندار تحویل گرفتن مهمان است هر میهمانی که وارد رستوران می شود، مهماندار به استقبال او رفته و به مهمان خوشامد می گوید ونسبت به گنجایش رستوران میهمانهارا تقسیم میکند
مهماندار در ابتدا از مهمانی که وارد می شود، می پرسد که رزرو دارید یا نه، مسئول رزرواسیون میزهای رستوران نیز مهماندار است
مهماندار باید به یک زبان خارجی مسلط بوده و به فن آداب و معاشرت با مردم آگاهی کامل داشته باشد
مهماندار زیر نظر مدیریت رستوران انجام وظیفه می کند


وظایف مهماندار


با توجه به نوع روحیه یک مهمان، میز او را مشخص می کند
به استقبال مهمان رفته و صندلی میهمانان مسن و خردسال رابیرون می کشد و در نشستن کمک میکند.
نوع میزها را برای هر مهمان تشخیص می دهد
باید حتما به یک زبان خارجی مسلط باشد
مدیر غذا و نوشابه یاf &b food and beverage manager

مدیر غذا و نوشابه ، طراح و برنامه ریز و تعیین کننده نوع غذا، نوع منوها، مقدار مصرف، قیمت تمام شده درخواست کننده نیازها و کنترل کننده کمیت و کیفیت و تصمیم گیرنده برای تامین مواد خام است. این شخص مسئول کلیه امور اجرایی و پذیرایی در هتل هاست و زیر نظر مدیر عامل هتل انجام وظیفه می کند و از پست خیلی حساسی برخوردارمیباشد که احتیاج به دانش و تجربه زیادی میباشد.
مسئول غذانوشابه بایستی از خرید،فروش،انبارداری،پخت و پز،ذائقه میهمانان و هزاران آیتم دیگری نیز هست آگاهی کامل داشته باشد وتنوع ایجاد نماید واین کار فقط ازعهده یک مدیرغذانوشابه خوب برمی آید.
نیروهای مخصوص به خودش را انتخاب می کند و به این افراد اموزش می دهدو خیلی هم حیاتی است.
کارشناس مواد غذایی است و دارای فن مدیریت و کاراکتر یک رئیس در قالب مواد غذایی و نوشیدنی است
باید به زبانهای خارجی حداقل یک زبان آشنایی کامل داشته باشد و باید دارای تحصیلات آکادمیک بوده و به علم روزآشنایی داشته باشد
دارای لباس و یونیفرم مخصوصی است که با لباس دیگر فرق دارد


آشنا با اقتصاد منطقه و دنیا ،کیفیت،کمیت،قیمت مطالعه،تحقیق،شرکت در نمایشگاه های غذایی و تغذیه،استفاده از اینترنت،و هزاران مورد دیگر
برنامه ریز در مورد انتخاب ذائقه عمومی،ملل، فردی و پرسنل
آشنا با سیستم کارگری و کارگرداری
آشنا با مسائل بهداشت محیط،فردی،موادغذایی
آشنا به امور حسابداری و قیمت گذاریفآنالیز،اوزان وغیره
آشنا با اصول مهمانداری و پزیرایی
آشنا با قوانین کشور و منطقه ای که در آن فعالیت مکند.
خوش برخورد، خوش سلیقه، و خوش رفتاردارای روابط إ

لینک ثابت به این مقاله - سه شنبه، ۱۰ دی ماه ۱۳۸۷
نظرات خوانندگان: 13 نظر (کلیک کنید)
امیر گفته است:

از اطلاعات بسیار خوب و مفید سابت متشکرم .
لطفا" اگر شخصی جهت آموزش رستوران داری (میزبان-...)دارید و یا می شناسید به من معرفی کنید.
شیراز - 09121351927
با تشکر

ارسال شده توسط امیر در تاریخ یکشنبه، ۱۵ دی ماه ۱۳۸۷ - ساعت ۹:۵۱ صبح
ناصر نادری گفته است:

خیلی خوب بود استفاده کردم لطفا در خصوص آداب و معاشرت هم مقاله بنویسید
متشکرم
نادری

بهاري گفته است:

فوق ديپلم هتلداري( مهمانداري_ پذرايي) هستم. از اطلاعات خوب شما متشكرم.

ارسال شده توسط بهاري در تاریخ سه شنبه، ۲۲ بهمن ماه ۱۳۸۷ - ساعت ۷:۴۴ بعدازظهر
Anonymous گفته است:

با تشكر از مطالب خوبتان .
در مورد (ترن اور)turn over
مطلب ميخواستم

ارسال شده توسط Anonymous در تاریخ پنجشنبه، ۲ مهر ماه ۱۳۸۸ - ساعت ۷:۵۶ بعدازظهر
نازنین محمدی گفته است:

سلام حالتان خوب است من دانشجوی کاردانی ترم 1 خدمات جهانگردی هستم و مقاله در یکی از این دو موضو ع می خواهم 1- مدیریت هتلداری2- مدیریت مهمانداری در ضمن مطلب برای مدیریت هتلداری خیلی کم است و مدیریت مهمانداری اصلا مطلب نیست من زیاد مهلت ندارم تا مقاله ام را تحویل دهم بی زحمت در سایت هر دو تا قرار دهید با تشکر

ارسال شده توسط نازنین محمدی در تاریخ دوشنبه، ۲۳ آذر ماه ۱۳۸۸ - ساعت ۰:۲۷ بعدازظهر
شهاب گفته است:

veryy gooooooooood

ارسال شده توسط شهاب در تاریخ شنبه، ۱۹ دی ماه ۱۳۸۸ - ساعت ۱:۱۶ بعدازظهر
شهاب گفته است:

veryy gooooooooood

ارسال شده توسط شهاب در تاریخ شنبه، ۱۹ دی ماه ۱۳۸۸ - ساعت ۱:۲۵ بعدازظهر
سعید گفته است:

عالی بود لطفا اگر کتاب جامع در ارتباط با مدیریت هتل دارید معرفی نمایید .

ارسال شده توسط سعید در تاریخ پنجشنبه، ۲۶ فروردین ماه ۱۳۸۹ - ساعت ۹:۲۳ صبح
آرزو یگانه گفته است:

متشکرم خیلی جامع ومفید بود. به کسی جهت اداره کافی شاپ نیازمندیم.در این خصوص لطفا راهنمایی کنید.09113945517

ارسال شده توسط آرزو یگانه در تاریخ چهارشنبه، ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ - ساعت ۹:۴۲ صبح
فاطمه ناظری گفته است:

لطفا اگه میشه شرح کار یک ویتر رو مثل ویژگیهای ظاهری و نوع برخورد و پوشش برای من ایمیل کنید. ممنونم

ارسال شده توسط فاطمه ناظری در تاریخ شنبه، ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ - ساعت ۱۰:۴۲ صبح
شهاب گفته است:

عالیست متشکرم

ارسال شده توسط شهاب در تاریخ دوشنبه، ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۰ - ساعت ۴:۳۷ بعدازظهر
شهاب گفته است:

عالیست متشکرم

ارسال شده توسط شهاب در تاریخ دوشنبه، ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۰ - ساعت ۴:۳۷ بعدازظهر
سپیده گفته است:

خواهرم میگه دستمال سفره ها کم بود

ارسال شده توسط سپیده در تاریخ پنجشنبه، ۱۵ دی ماه ۱۳۹۰ - ساعت ۷:۲۰ بعدازظهر
ثبت نظر شما (کلیک کنید)
(نظرات شما پس از تایید مدیریت سایت، منتشر خواهد شد و تا آن زمان، نمایش داده نمی‌شود. از صبر شما سپاسگزاریم.)


zar.gif مرکز دکوراسیون و تاسیس هتل، رستوران و کافی شاپ در ایران %D8%A8%20%D8%A2.jpg سپند - اولین ارائه دهنده نرم افزار جامع رستوران و کافی شاپ در ایران امور نمایندگی های کافی شاپ های زنجیره ای صدف   شوپن بهانه ای برای با هم بودن هتل داد - یادگاری هشتاد ساله در مرکز تاریخی شهر یزد / agdagbaner.gif کافه صدف دانش پژوهان رایمند - فرصت های تحصیلی خارج از کشور - مشاوره و پذیرش دانشجو محل تبلیغات شما Res2ran.Com Photo Mehrdad فروشگاه برای همه